Vandaag, 1 maart 2024, trapt de Kinderombudsman Metropool Amsterdam de kinderrechtenscan 2024 af. Elke twee jaar brengt de Kinderombudsman deze rapportage uit waarin zij aan kinderen en jongeren vraagt naar hun ervaringen met betrekking tot (verschillende) kinderrechten. Dit jaar focust de scan op ‘discriminatie op basis van racisme’. In gesprekken die de Kinderombudsman in het najaar met kinderen uit verschillende stadsdelen had, bleek dat dit onderwerp hen raakt.
Kinderombudsman Annemarie Tuzgöl-Broekhoven kijkt uit naar de gesprekken met de kinderen. “Ik wil vooral van kinderen en jongeren zelf horen wat zij belangrijk vinden en samen met hen kijken wat nodig is om discriminatie en racisme effectief aan te pakken. Zij weten immers als geen ander wat er speelt in hun leven.”
De Kinderombudsman wil kinderen en jongeren een stem geven en samen naar mogelijke oplossingen zoeken om Amsterdam een (nog) fijnere plek te maken. In de scan staan de vragen centraal wat kinderen en jongeren onder discriminatie en racisme verstaan en in welke situaties of op welke plekken zij hier last van hebben. Naar verwachting worden de resultaten in de zomer van 2024 gepubliceerd.
Wil jij hierover meepraten?
Stuur een DM via Instagram: @kinderombudsman_metropool
Of mail naar: kinder@ombudsmanmetropool.nl
Kinderrechtenscan (2024) naar discriminatie en racisme van start
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Een signaal delen
Je kunt ook een signaal met ons delen als we niet direct iets hoeven te doen. We registreren jouw signaal dan in ons systeem en gebruiken het om aan de gemeente en instanties te laten zien waar het misgaat. Een signaal delen is net als een klacht indienen vrijblijvend. Je bent dus nergens toe verplicht.
Nieuws
Samenvatting
Vandaag opent Coolblue Energie een nieuw kantoor in Utrecht om zijn harde groei te ondersteunen en nog meer klanten te helpen met energie besparen. Coolblue Energie telt nu 400 medewerkers, en is op zoek naar nog 70 extra werknemers.
Open document
Publicatienummer:
1 maart 2024