Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Wij zijn onafhankelijk.
De ombudsman werkt niet in opdracht van de gemeente of iemand anders. We zijn onafhankelijk en onpartijdig. Dat is nodig om te kunnen onderzoeken of de gemeente behoorlijk is omgegaan met bewoners. Maar we zijn ook geen belangenbehartiger, zoals een advocaat of cliëntondersteuner. Het kan dus gebeuren dat we je geen gelijk geven.
De ombudsman bepaalt zelf wat hij onderzoekt en hoe hij dat doet. Soms vragen we de gemeente om het probleem alsnog op te lossen. Andere kwesties vragen grondig onderzoek. Dan kan er een rapport of brief over de kwestie worden uitgebracht, eventueel met aanbevelingen waarmee de gemeente de dienstverlening aan haar bewoners kan verbeteren. De gemeente luistert meestal goed naar de aanbevelingen van de ombudsman maar is niet verplicht om dat te doen. De ombudsman is namelijk geen rechter.
Wat de ombudsman kan en mag doen staat omschreven in de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeenschappelijke Regeling Ombudsman Metropool Amsterdam.
Ook goed om te weten: De hulp van de ombudsman kost je niets, het is altijd gratis.
Weet je niet of je bij ons terecht kan? Stuur ons gerust een berichtje of bel ons even. We helpen je graag verder.
Wie zijn wij.
De ombudsman is een tweedelijns klachtbehandelaar. Dat betekent dat een klacht altijd eerst bij de gemeente ingediend moet worden, zodat die een fout zelf kan herstellen. Ben je niet tevreden over de manier waarop de gemeente jouw klacht heeft afgehandeld of heb je na 6 weken nog niets gehoord, dan kun je bij ons terecht. Je kunt ook signalen met ons delen over kwesties waar we niet direct iets mee hoeven te doen. Die kunnen we wel delen met de gemeente.
Als we je klacht hebben ontvangen kijken we wat we voor je kunnen doen en laten we dat zo snel mogelijk aan je weten. Als wij niets voor je kunnen doen proberen we je door te verwijzen naar een andere instantie.
Als wij je klacht oppakken vragen we de gemeente om het probleem alsnog op te lossen. Vaak lukt dat ook. Maar soms is er geen oplossing mogelijk. Dan kijken we of de gemeente zich behoorlijk heeft gedragen. Maar als het probleem onoplosbaar is kunnen we je vragen om de zaak te laten rusten. Wij bepalen zelf hoe we het onderzoek doen. We zijn onpartijdig en aan niemand ondergeschikt. Onze hulp is altijd gratis.
Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan de slag.
Hebt u te maken met een spoedgeval, of twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons dan van ma. t/m vr. van 9:00 tot 12:00 uur op 020 625 9999.
Velden met een * zijn verplicht.
Over welke gemeente gaat uw klacht?*
Selecteer hier de gemeente waarover uw klacht gaat.
Selecteer een gemeente
Hebt u al geklaagd bij de gemeente of instantie(s) zelf?*
Maak een keuze
Omschrijf uw klacht*
Beschrijf uw klacht in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens. Vermeld waarover uw klacht gaat en hoe de instantie uw klacht tot nu toe heeft behandeld. Geef ook aan wat u zelf al hebt gedaan om uw klacht op te lossen.
Begin met typen...
Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Upload maximaal 5 bestanden die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 5MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.
Over de ombudsman.
Wij houden toezicht op de manier waarop de gemeente zich gedraagt naar bewoners en ondernemers. Dat doen we door het gedrag van de gemeente te toetsen aan behoorlijkheidsvereisten.
Over
ons.
De ombudsman.
Munish Ramlal is sinds 2021 de ombudsman van de metropool Amsterdam.
Na zijn studie rechten promoveerde hij aan Erasmus School of Law in de rechtssociologie. Na zijn academische carrière was hij adviseur van de Nationale ombudsman, trad hij op als organisatieadviseur voor verschillende publieke organisaties en was hij als hoofd Systeemtoezicht bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Munish is als toezichthouder betrokken bij de Rotterdamse kunst- en cultuursector. Hij is getrouwd met schrijfster en bestuurskundige Shantie Singh.
De plaatsvervangend ombudsman is Annemarie Tuzgöl-Broekhoven. Zij is ook de kinderombudsman voor de gemeenten Amsterdam, Almere en Zaanstad. Meer informatie over Annemarie vind je hier.
Voor wie is de ombudsman er?
Iedere inwoner of ondernemer of professional kan ons om hulp vragen. We bieden een luisterend oor en proberen zaken op te lossen. Je kan ons bellen, mailen of een berichtje sturen via het klachtenformulier op onze website. Je kunt ook op ons inloopspreekuur langskomen, zodat je meteen vragen kan stellen of klachten kan bespreken met onze onderzoekers.
Het ombudsteam.
Munish Ramlal en Annemarie Tuzgöl-Broekhoven worden ondersteund door een team van ongeveer 25 betrokken en deskundige medewerkers. Het bureau bestaat sinds 1987 en bedient op dit moment +/- 1,5 miljoen mensen van de 8 aangesloten gemeenten (Amsterdam, Amstelveen, Almere, Zaanstad, Diemen, Landsmeer, Waterland en Ouder-Amstel).